zondag 14 april 2013

Kan een ondernemer nog zonder Facebook?

De titel boven dit blogbericht heb ik ontleend aan het artikel van Rutger Betlem over de Rotterdamse all-inclusive store for men: LokalHeroz [1]. Deze lifestyle-winkel biedt een totaalconcept waarin trends van de veranderende samenleving terug te vinden zijn. De eisen van de 24/7-belevingseconomie komen tot uiting in:

  • een winkelpand in het centrum van Rotterdam met ruime openingstijden
    • waar speciale evenementen georganiseerd worden, 
    • waar mannen afspreken om hun vrienden te ontmoeten en
    • waar de "nieuwe man" alles kan vinden dat bij zijn levensstijl past.
  • aanwezigheid op social media 
    • een website die qua lay-out aansluit bij de inrichting van de winkel
    • een facebook- en twitteraccount, waar interactie ontstaat met de achterban
Door de combinatie van informatiekanalen is een community ontstaan. Voor dit initiatief kregen de Rotterdamse ondernemers de Ketelbinkieprijs 2010 uitgereikt. Deze prijs is een erkenning voor het vele werk dat zij verricht hebben en nog steeds moeten verrichten.

Social media marketing
Want dat het inzetten van social media bij marketingactiviteiten veel inspanning kost, werd wel duidelijk tijdens het gastcollege van Rudy van Belkom, eigenaar van imagobureau TINK! [2]. Net als Sjef Kerkhofs, commercieel directeur bij DailyDialogues en schrijver van verschillende managementboeken over Social media marketing [3], komt hij tot de conclusie dat het belangrijk is om eerst de doelgroep in kaart te brengen voordat besloten wordt welk medium ingezet gaat worden bij de marketingcampagne.

Beide specialisten onderkennen eveneens het belang van interactie. Voor hen is de KLM het beste voorbeeld van een bedrijf met een goede social mediastrategie. Dit bedrijf gebruikt social media als onderdeel van het bedrijfsproces. In hun streven naar een gelijkwaardige dialoog met de klant gaan zij uit van de vier C's: campagne, content, care, conversie.

Afb. 1: come fly with me

De vier C's
Momenteel zetten bedrijven social media in zonder zich te verdiepen in de meerwaarde die deze communicatiemiddelen kunnen hebben. Het stappenplan van de vier C's kan bijdragen aan effectieve social mediamarketing.
  1. De Campagne is de eerste belangrijke stap. Hiermee wordt de doelgroep in kaart gebracht en een netwerk opgebouwd. 
  2. Op basis van de informatie die uit de eerste stap verkregen wordt, wordt gewerkt aan Content die aansluit bij de doelgroep
  3. In deze fase is de interactie belangrijk: door Conversatie met de doelgroep wordt duidelijk welke verwachtingen er zijn. Als bedrijven daarop inspelen, geven zij aan dat zij zich bekommeren om hun klanten (Care)
  4. Ten slotte volgt de fase van Conversie. Door evaluatie wordt gekeken of de gestelde doelen ook daadwerkelijk behaald zijn.
Doen is moeilijker dan bedenken
Rudy van Belkom wees er tijdens het college op dat dit stappenplan ook ingezet kan worden door studenten die onderzoek doen voor hun afstudeerscriptie. Met zijn aanbevelingen voor verschillende websites heeft hij een aantal tools aangereikt die ervoor zorgen dat de praktische uitwerking van het idee tot een goed resultaat kan leiden. Door zich tijdens de studie al te bekwamen in het effectief gebruik van social media ontwikkelt de student de competenties die de medewerker van de toekomst nodig heeft.

Bronnen:
1. Betlem, R. (5 april 2011). Kan een ondernemer nog zonder Facebook? IN: Financieel Dagblad Gedownload op 14 april 2013 van: http://www.lokalheroz.com/category/over/#.UWqHMaKppqU
2. Belkom, R. van (8 april 2013)  College mediawijsheid. Tilburg : Tilburg University
3. Kerkhofs, S. (april 2013) Doen is veel moeilijker dan bedenken. IN: Managementboekmagazine : platform voor business professionals

Afbeelding 1: http://nogalirritant.tumblr.com/post/15343889660/zwaan

2 opmerkingen:

  1. Hoi Marlies,
    Dank je voor de uitnodiging om jouw Blog te reviewen: het is me een eer :-)
    Je combineert in je blog verschillende bronnen met elkaar die op het gebied van het gebruik van social media in het bedrijfsleven op elkaar aansluiten. Goed dat je zelf op zoek gaat naar nieuwe bronnen en een nieuwe insteek om in je blog over te schrijven, en geen genoegen neemt met hetgeen in de colleges aan de orde is geweest. Het klinkt vanzelfsprekend, maar de manier waarop je zowel in je blog (met links) als in je bronnenlijst naar deze bronnen verwijst, is erg goed. Ik heb weer wat bijgeleerd, want dit is niet mijn sterkste punt.
    Het gebruiken van opsommingen in een blog-tekst vind ik lastig: enerzijds is het een duidelijke manier van communiceren, anderzijds past dit niet helemaal in een blog, die vooral uit lopende tekst en eigen beschouwingen zou moeten bestaan. Ik mis jouw eigen mening een beetje in deze blog: het is heel informatief, maar te weinig evaluatief als je begrijpt wat ik bedoel. Zelf zit ik ook altijd te schipperen tussen inhoud en mening, aangezien het toch een academische blog moet zijn.
    Als communicatie-deskundige in spé wil ik je er nog op wijzen dat het gebruik van tangconstructies, zoals in de zin "Net als Sjef Kerkhofs, commercieel directeur bij DailyDialogues en schrijver van verschillende managementboeken over Social media marketing [3], komt hij tot de conclusie dat het belangrijk is om eerst de doelgroep in kaart te brengen voordat beslotaen wordt welk medium ingezet gaat worden bij de marketingcampagne". Deze zin stelt de boodschap als het ware uit, de lezer moet lang lezen voordat hij deze krijgt. Dat leest niet zo lekker, en is niet zo geschikt voor een blog.
    Zo, mijn feedback is bijna een blog an sich geworden, haha. Ik hoop dat je er iets aan hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Maartje,
    Bedankt voor je feedback. Ik vind het inderdaad vaak lastig om een eigen mening toe te voegen. Enerzijds omdat ik me niet voor kan stellen dat er iemand is die daar belangstelling voor heeft, anderzijds omdat ik niet weet of zoiets wel in een academisch blog past.
    In mijn blogposts wil ik zoveel mogelijk informatie geven (beroepsdeformatie??). En daarvoor gebruik ik vaak samengestelde zinnen. Ik zal in het vervolg proberen de tangconstructie te vermijden.

    BeantwoordenVerwijderen